BILA 老师(cikgu) BERTANYA...

ADUSSS!!!
berderau darah aku..
bukan sebb ape..
sebb bila owang bukan ISLAM..
mula bertanyakan tentnag ISLAM..
aku nie pengatahuan agama bukan luas sanagt..
setakat ape yg aku taw tu boleylah aku jelaskan..
BUT..
kalo deowang pertanyakan soalan yg aku rasa Muslim sekarang pown masih carik jawaban..
应该怎么办?(apa yg patut dilakukan?)
OK...
Arini masuk kelas jerk..
kiteowang ngn 老师 borak pasal weekand kiteowang..
~kiteowang 5 minit stt kelas mesti borak2 dulu..heheeh~
pastu 老师 tanyalah mcm mane aktiviti..
mase jumpa isteri PM melawat University kiteowang aritu..
pastu..
dengan tidak semena2..
老师 betanya~..
"她 是 穆斯林 吗?”(Beliau Islam kah?)
kiteowang jawab~....
“当然 了! 她 是 穆斯林(suda tentulah..beliau beragama Islam)
Laoshi bertanya lagik~...
“那 为什么她 没 戴 头巾 呢?”tapi kenapa diya x pakai tudung??)
Kiteowang tergaman kowt..
x taw cmane nak xplain..
COZ..
mybe dlam pemikiran 老师,..
every single Muslim girl pakai tudung..
In fact,
Semer classmate pomwan aku semer pakai tudung..
PASTU...
ade la yg jawab..
"她 还 没 准备待 头巾”(Beliau mungkin belum bersedia untuk pakai tudung)
pastu cikgu siap jawab...
"所以 她 还没 准备 当 穆斯林 人 吗?”(Jadi Beliau blm bersedia untuk menjadi Muslim?)
ADUH~~ PARAH~~
kami seakan2 kekeringan idea cmana nak terangkan..
dah la nak terangkan guna mandrin plak tu..
HEY~~
Kemudian ade yg jawab..
"没 个 穆斯林 人 有 自己 的 方式(setiap Muslim ada cara mambawa Islam tu sendiri)
aduss..
Mase tu kiteowang hanya berharap yg cikgu paham..
ape yg kiteowang maksudkan..
Tu la akibatnya..
Pengajarannya disini..
Kiteowang sebagai seoran Muslim..
harus belajar Agama Islam dlm Mandrin..
SO,
Kalo ade orang China yg tnya pasal agama kite..
kite boley terangkan/ mybe berdakwah dlm Mandrin~~
INSYALLAH...
~nota kaki~
穆斯林~mu si lin~= Islam, Muslim
头巾~tou jin~=Tudung

0 comments:

Post a Comment

时间

自己

自己

介绍

My photo
Beijing, China
Syazwan Syamim is my name. Confident is my strenght. Brave is my passion. Laught is my madicure. Emusement is my emos.